Geslaagde NAKAAG

 

Geslaagde NAKAAG

Geplaatst op 26-09-2022  -  Categorie: Algemeen  -  Auteur: Madelien Regeer

logo-nakaag2

NAKAAG voor de 439 

Het laatste weekend van september kan het seizoen afgesloten wordt op Sneek tijdens de Sluitingswedstrijden of op de Kaag bij de Nakaag. Meestal kiezen wij ervoor om naar Sneek te rijden, maar vanwege het voorspelde matige weer, de huidige brandstofprijzen en met het oog op het milieu besluiten we dit jaar last-minute om toch op de plas bij ons om de hoek te gaan zeilen.  

Zaterdagochtend regent het als we wakker worden en naar Warmond rijden. Het is niet onze favoriet om de boot in de regen op te tuigen, maar gelukkig zijn we niet de enigen. Ook Rogier en Agnes trotseren de nattigheid en dan geldt toch: gedeelde smart is halve smart. We krijgen een sleepje van Rogier en Agnes met hun 2 pk’tje. Dat is winnen, want we zien aan de pampus die we voorbijvaren in de Groote Sloot dat het dobberend en peddelend door de luwte (in de regen) niet echt een fijn begin van de dag was geworden.

De start is om 11 uur, maar gelukkig vlakbij de sociëteit, want we zijn maar net op tijd. We mogen van start op baan H, een ouderwetse plassenbaan waarbij door de noordenwind er veel korte kruisrakjes zijn. Die eerste wedstrijd zet de toon voor de rest van de zaterdag. Frans en Monique wijzen de weg over de voor hen bekende Kagerplassen (gelukkig maar, hoeven we niet zelf te zoeken). Het spettert af en toe een beetje, maar het waait prima, dus eigenlijk niks te klagen. Rogier en Agnes pakken het 2e plekje. Wij hebben niet zo’n heel goede start en eerste kruisrak, maar maken veel goed op het 1e spirak en sluiten bij de 2e bovenboei als 3e aan, op welke plek we de tocht verder uitvaren. We varen even naar de wal om onze bovenlijkstrekker wat strakker te knopen. Die was kapot gegaan bij het NK op Sneek, vervolgens houtje touwtje gerepareerd en bij thuiskomst natuurlijk niet meer naar gekeken. Bij deze wat hardere wind dan de laatste dag van het NK kunnen we het bovenlijk niet strak genoeg trimmen, een iets strakker paalsteekje dus.  

De tweede wedstrijd zit het bovenlijk wel een stuk beter, maar het resulteert niet bepaald in een beter resultaat. Ach, het is ook wel eens gezellig om in de achterhoede mee te varen. De 541 heeft panne aan de genua en moet de wedstrijd verlaten en ook de 108 vaart de wedstrijd niet uit. De 439 is al vrij snel in geen velden of wegen meer te bekennen, op gepaste afstand gevolgd door de 845 en de 758, die zorgen dat ze op tijd aan de wal liggen voor de lunch. Na de lunch is er nog 1 wedstrijd gepland en wederom gaan we van start op baan H. We hebben een prima start en komen als eerste aan bij de bovenboei. Helaas weten we dat niet vast te houden en moeten we de 439 en de 839 voor ons laten. Op de finishlijn is het dan nog uitermate spannend met de 758 en de 814, maar gelukkig weten we die wel achter ons te houden. Na de wedstrijden is het uitermate gezellig op het terras van de sociëteit met genoeg bier en sterke verhalen.  

Op zondag is er mooier weer, maar wel minder wind voorspeld. We gaan vol goede moed van start op baan G. Sommigen met iets teveel enthousiasme resulterend in een individuele terugroep. De 13 en de 439 gaan terug en daarmee wordt de X-vlag weer naar beneden gehaald. Vlak bij de 1e bovenboei is er een voor de 845 vervelende stuurboord-bakboord situatie, zowel met ons als vlak daarna met de 839 waardoor ze even geparkeerd liggen. Wij voeren de vloot aan onderweg naar de Dieperpoel. Vanaf het spirak wordt het een wedstrijdje: “wie kan het beste stilzitten, heeft het meest geduld en wordt daar niet gefrustreerd van?” Het is een beetje stuivertje wisselen met vlaagjes links en rechts. Als we het Zweiland opvaren gaat de 845 weer voorop en roepen we hen uit als morele winnaar van deze pot die helaas voortijdig wordt afgebroken. We gaan terug naar de wal voor koffie met appeltaart en later ook lunch.  

Om 13 uur mogen we toch nog van start om alsnog een geldige 4e wedstrijd te varen. De wind is inmiddels behoorlijk westelijk geworden en dus wordt het baan F. De pin ligt wel zo verschrikkelijk hoog dat de startlijn nauwelijks te halen is over bakboord. Op het startsignaal klappen de meesten dan ook direct weg over stuurboord. We komen niet zo lekker uit met een wedstrijdzeilende (en -roeiende) platbodem die deelneemt aan de Turfrace en moeten daar dus achterlangs. Het Talentenjacht hoort wel bij de boten die goed uit de startblokken komen en zij ronden als 3e de bovenboei. De 839 en de 108 wijzen vooraan de weg. Wij moeten nog afrekenen met de 814 en de 622, maar doen dat respectievelijk bij de gijpboei en de onderboei. Het Talentenjacht komt ook nog erg dicht in zicht en gelegenheidsstuurvrouw Isri wordt er zenuwachtig van, maar ze houden stand en pakken knap de 3e plek. En Frans en Monique? Die hebben het al eerder voor gezien gehouden. Achteraf geen verkeerde beslissing aangezien de geplande laatste wedstrijd niet doorgaat en zij dus met 1 DNC als aftrekker verder een perfecte score van 3 ééntjes achter hun naam hebben staan. Rogier en Agnes pakken door heel steady en goed te varen de 2e plaats en raad eens? Wij worden wederom 3e, voor het vierde evenement dit jaar.  

Er wordt volgend weekend nog Lange Afstand op de Kaag gevaren en over 2 weken is het tijd voor de Snertcup in Vinkeveen, wie weet tot dan! 

Madelien Regeer, valk 704 

Nr Sail Number
Team
Club T N R1 R2 R3 R4 R5 R6
1
  439
WSVR 16.0 3.0
1.0
1.0
1.0
(13.0)
DNC
2
  839
Agnes HEMMES
KWVDK 9.0 5.0
2.0
(4.0)
2.0
1.0
3
  704
Rutger BOSLAND
KWS 17.0 10.0
3.0
(7.0)
3.0
4.0
4
  NED 758
Stef GRUYTHUISEN
Kwv de kaag 20.0 13.0
6.0
3.0
4.0
(7.0)
5
  NED 13
Sandra van RIET
KWVDK 24.0 16.0
4.0
5.0
7.0
(8.0)
6
  NED 814
Floor STOFFELS
KWVDK 22.0 16.0
5.0
(6.0)
5.0
6.0
7
  845
KWVDK 27.0 17.0
9.0
2.0
6.0
(10.0)
8
  108
Arjan STOFFELS
KWVDK 35.0 22.0
7.0
(13.0)
DNF
13.0
DNC
2.0
9
  791
Niels BREUKELAAR
Isri BAKKER
KWVDK 33.0 22.0
10.0
9.0
(11.0)
3.0
10
  622
Danny van der ENT
KWVDK 36.0 25.0
(11.0)
10.0
10.0
5.0
11
  501
Richard BORMANS
KWVDK 38.0 25.0
8.0
8.0
9.0
(13.0)
DNC
12
  NED 541
WVDS 43.0 30.0
(13.0)
DNF
13.0
DNC
8.0
9.0